fredag, januari 19, 2007

Pappers

I ett samtal om hokuspokus-bebisar och nallebjörnar med Alexandra så kom jag att tänka på pappers! Pappers var egentligen en pappersbutik, men slanget var ju pappers, precis som att gotthörnan (still going strong) vid ica kallas för Tjorran.
Pappers is no more.
Jag minns att jag ville hyra Scooby Doo på pappers, morsan lät mig aldrig för hon tyckte det var så dåligt. Jag älskade Scooby, en av mina första nallar hette det tillomed. Jag kan däremot aldrig minnas att jag faktiskt tittade på det, jag minns bara att jag ville så jävla gärna hyra rullen. Men nä.
På pappers fanns allt möjligt från Mood hårfärg till porslinsfigurer i alla möjliga gräsliga utföranden (även etsade glas/spegel skulpturer av typ katter och pippifåglar). Det fanns även your average snask, buskisgrejer, vinsatser, buttericks-prylar och längst in, hyrfilm och även en snuskhörna (hihi). Mycket spännande.
Pappers var stället farsan tog en till när det var dags att köpa säg, en present till mamma. Kan peka ut diverse tveksamma föremål i huset i Hörnefors som är köpta på pappers.
Fyfan jag minns hur spännande det var att gå på pappers. Pappers, jag älskar det ordet. Geniale. Erika, kan du inte skriva lite i mina comments om dina pappers-minnen!
Pappers.

5 kommentarer:

Erikafiore sa...

Alltså. Jag har två starka pappers-minnen.
1. det som ploppade upp först var en gång när jag var där med Sara Lundstedt och tittade på Jane Helen-smink. De hade fina röda förpackningar och det fanns ett typ vitt läppsift ... ty detta var på den tiden då alla tjejer hade vita Nivéa-läppar.
I alla fall. Lasse-Nisse hette en kille som jobbade där. Han var stor, säkert nitton år, och hade skitläckert hår (tänk Tommy Nilsson i schlagern).
På den tiden tyckte jag att jag sjöng rätt fint och så kom det en låt på radion som jag kunde så jag klämde i medan jag pillade på de röda Jane Hélen-produkterna. Då hör jag från kassan:
- Vad är det för fel på originalet?
LAsse-Nisse hade hört! GUUD så pinit! Jag blev pionröd i nian (ty det var på den tiden då alla tjejer blev pionröda i nian i Starletnovellerna) å så kutade jag, och Sara Lundstedt, därifrån.

2. Jag och pappa är på pappers å letar present till mamma. Jag hittar Robban Broberg å vi köper den. Från pappa till mamma. Hon blev skitsne och sa att hon INTE uppskattade den "skojia" presenten. Så pappa och jag åkte tillbaka och köpte Agnetha Fältskogs "Wrap your arms around me". Jag kommer inte ihåg hur den mottogs. Men jag kan inte hitta den i Hörnefors så jag antar att den inte heller gick hem.

Flanellskjorta sa...

Vad är detta pappers? Låter ju himmelskt!
Det första jag tänkte på var pampers... men jag vet inte.

VISION sa...

pappers är en kiosk med bihang kan man väl säga, pappersbutik för kontor osv. det finns tyvärr inte längre....

Lovisienstadt sa...

Vi hade också Pappers! I Sävar!

VISION sa...

lovisienstadt

berätta om ditt pappers!! herregud, så spännande!!!