söndag, december 31, 2006

2006

Nu står jag på kanten till det nya året som jag är delvis nöjd med att möta, lika mycket som jag fasar. Jag vet att jag kommer behöva prestera mycket hos mig själv som känns ganska jobbigt, tungt och svårt - men som i slutändan kan leda till något gott. Året som var har varit luddigt. Luddigt på det sätt att jag inte riktigt kan avgöra om det var ett bra eller ett dåligt år. Musikmässigt kom det inget nytt och spännande direkt, Justin gjorde en grym skiva och The Killers och Peter, Bjorn and John dundrade fina hits. Pet Shop Boys byggde in sig i min hjärtkammare för gott och Bruce visade sig på sin sämsta sida. Håkan Hellström gjorde två fina konserter, en fantastisk på umeå open och en mycket bra på gröna lund. Jag såg Lo-fi-fnk på trästock och upptäckte årets svenska skiva. Jag såg The Killers i köpenhamn och tappade alla ord för hur bra det var. Jag såg Badly Drawn Boy som kysste mig på handen. Jag såg Umeå-band på Debaser och fick hemlängtan.


Lo-Fi-Fnk @ Trästock
The Killers @ Vega (fotat m. mobilkamera)
I början på året hängde jag i dåligt sällskap, blev först förtjust i ett coke-head och det var väl inte så smart. Det gick över. Jag förstod att jag var och hade länge haft djupa känslor för en vän, det var jobbigt och jag sa ingenting. Det gick över efter sommaren. Stockholm hjälpte mig glömma bort det. Jag hängde mycket med en karl i somras, en fin en men jag kom aldrig dit jag ville och beslöt mig för att låta det rinna ut i sanden. Det suger att inte bli kär när man vill. En annan som jag tyckte var fin kom in i mitt liv och jag visste vad jag gav mig in på. När jag kände att jag skulle kunna bli kär och personen behandlade mig si och så, så blev det inget när jag försökte få honom att prata med mig. Töntigt tycker jag, vuxna människor är vi. Dåliga karlar är inget att ha. Sen dess har kärleken hållit sig på sin kant. Bortsett från min dator och min tonårsförälskelse i Logan.

I början på året jobbade jag på Schmäck som jag gjorde på hösten också, jag bodde på tunnelbacken och såg Totte (min granne) flytta till malmö. Jag kände mig ganska trött på tillvaron. Jag fotade mer och mer, för ny våg t.ex. Jag fick fota Totalt Jävla Mörkers nya pressbild och Lost Patrol Bands bilder till skivan. Jag upplevde en väldigt rolig Umeå Open lördag där jag lärde känna både David och Pernilla, två helt sjukt fina personer.
Från Lost Patrol Band-photoshootet
Emmy och Kicki, arbetskamrater @ Schmäck
Under sommaren dokumenterade jag konserter som jag senare på hösten använde till min jobbansökan hos rockfoto.nu, som jag också fick. Efter det har jag fått bilder publicerade i Aftonbladet och DN, vilket är ett jättekliv från ingenting. På så sätt kommer 2007 bli väldigt spännande i sällskap med dom! Och att jag tack vare dom också beslutat mig för att bli egen företagare. Och till hösten är det tänkt att jag ska bli fotostuderande på heltid om allt vill sig väl. Nu fortsätter jag summeringen.

I april åkte jag till Stockholm för att jobba i en vecka, det slutade med att jag inte åkte hem förrän i Juli. Jag insåg att jag verkligen trivdes och jobbade på med det jag gjorde. Jag sysslade med allt sånt som jag älskar Stockholm för. Jag gick på muséer, klubbar, promenerade norrmälar-strand som fortfarande är mitt favoritstråk, låg i rålis, såg fotbolls-vm och svettades. Jag åkte till Oslo med Totte i maj och gick på rolig inomhusfestival och konsthögskolefest, fotade Colons på tivolit och Sailor-Ulrika. Jag såg en Turboneger-utställning och Ostepop lämnade bajsrand på Ulrikas madrass. Sommaren var väldigt fin.
The Colons, fakebandet från kollektivet Tarmen, på Lunds i Oslo.
Turbojugend Märsta tittar på Stian Andersens Turboneger-foton.

I Juli åkte jag tillbaka till Umeå, umgicks med Helena och hade fina fester på Storgatan. Hängde på Rajrajfestivalen. Träffade Mats Sundin. Jag och karin cruisade runt i hennes bil och lyssnade på Wham! och badade överallt med diverse folk. Jag åkte till lappland och Visjön till våran stuga där jag inte varit på flera år. Jag och Theresia började ta upp kontakten igen och jag städade ur min lägenhet och åkte tillbaka till Stockholm i augusti då min bror gifte sig. Jag fotade deras bröllop och var på deras väldigt roliga bröllopsfest. På 27e våningen i Wennergrens Center tittade jag ut över sveavägen och lyssnade på young folks, det var då någongång jag insåg att jag gjort rätt val.
Min brorsa Henrik i närheten av Visjön, Lappland.
Fred, Magnus och Helena på Stöcksjöns strand.

Theresia och Andreas på Plaza

Anna och Pernilla på Raj-Raj Festivalen

Sen kom hösten, jag hängde mycket med Åsa, jag färgade mitt hår mörkare fast ändå ljust. Letade jobb som en jävla idiot men fick inga. Hjälpte till att städa ur och renovera syster och uffes nya lägenhet. Åkte till Köpenhamn och såg The Killers, åkte till Gbg och hängde med Gabriella och avslutade med en vecka i Oslo. Jag och Karl såg på AFV, träffade Emmy och vi hade sushi-fest. Den resan avslutades med fest i köket med massa dans och utgång på Gloria Flames som blev en väldigt kul kväll.
Jag köpte en dator, flyttade till Solna, fick jobb på S-blommor och det verkade ordna sig. Jo'hanna flyttade in i december. Sen åkte jag till Umeå. Och här är jag nu. Jag börjar med att byta utseende på min blog!

Inga kommentarer: